Sidor

söndag 30 januari 2011

Shohinkrukor i porslinslera.

Jag har för första gången provat att jobba i porslinslera, och gjort två små krukor. Leran är väldigt lättbearbetad och det går att få riktigt fina och jämna ytor, när det inte är någon chamotte i leran( små brända lerbitar, som man blandar i leran för att den ska bli mer stabil, när man bygger). Det gör däremot att den slår sig mer(blir sned) i ugnen, vid bränningen. När man bränner krukan i glasyrbränningen, blir leran lika mjuk som när den är våt och obearbetad. Så det är anledningen till att endel krukor blir sneda eller att de säckar ihop lite i bränningen.


106.  En drejad kruka med transparent glasyr penslad med kopparoxid. 11 cm x 4.5 cm




107. Rektangulär, handbyggd kruka med molnfötter och turkos glasyr. Denna kruka sjönk ihop lite i glasyrbränningen pga att jag inte gjorde stöd under krukan i bränningen.
Den har måtten 15cm x 11.5cm x 4.5cm



 Detalj.

2 kommentarer:

  1. Dom ser ju jättefina ut! Finns det nån särskild anledning att använda porslinsleran, är det för det där med att den är mer lättbearbetad? Jag menar den verkar ju samtidigt svårare också...

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar dem!
    leran ar nog egentligen inte svarare att arbeta med, men man maste jobba med den pa ett annat satt. Sa det tar nog ett tag att bli bekvam och van vid den. Porslinslera anvands ju ratt mycket i Japan och kina till shohinkrukor. Man far ett mer elegant uttryck i och med den vita leran, och glasyrerna blir mycket klarare. Jag ska definitivt fortsatta att gora krukor i detta spannande material. Framover kommer jag nog aven att dekorera nagra av porslinskrukorna.

    SvaraRadera